lördag 10 mars 2012

Ett litet förtydligande.

Anders var så tacksam och gav mig lite procentsatser. Med hjälp av dessa kom jag på det som jag var ute efter.

Men bara för att vara tydlig.
Jag tokräknar inte kcal, anledningen till att jag ville ha procentsatser är att få ett hum. Har skrivit om det förut att jag måste lära om, lära på nytt hur man äter maten under en dag. Då är det ganska bra att få en procentsats att gå efter. För det underlättar en hel del att få en bild av hur en normal portion skall se ut.

Visst kan man göra som Anders skrev, äta 100% av kalorierna vid en måltid och på så vis få sig en dags kaloribehov. Men nu är jag inte intresserad av detta då jag tror att det inte finns något hälsosamt med att göra på det viset. Men som sagt det är vad jag tror.

Nej nu skall jag dricka en kopp kaffe och njuta.

5 kommentarer:

  1. Du har rätt. Det bästa fär hälsan är givetvis lite distans.
    Har själv gått igenom de flesta typer av dieter. In-Ut gäller oavsett så det gäller bara att hitta den metod som fungerar bäst för respektive person.
    Ville givetvis inte förkasta tallriksmodellen eller att tänka i portionsprocent, men jag tror många skulle lyckas bättre om de lyssnade mer på kropp OCH knopp och anpassade deras matintag efter det.

    Måste passa på att tacka för en hittills intressant blogg. Fortsätter prenumerera ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag håller med dig Anders till viss del när det gäller att lyssna på kropp och knopp. Men saken är den att om jag från början av denna resa skulle ha lyssnat, ja då skulle jag garanterat inte ha gått ned 1 gram. Nej snarare gått upp en del. Faktum är jag inte nu heller vågar lyssna på kropp och knopp fullt ut. Känner att jag fortfarande inte har så pass bra koll på energi in. Det var mycket därför som jag sökte procentsatsen.

      Min längtan är att komma så pass långt att jag lyckas lära mig äta utan att behöva fundera. Ja att tallriken ser ut som en "normal" tallrik.

      Tack för att du kommenterar och lämnar tänkvärda tankar!

      //Jonas

      Radera
  2. Jag kan tipsa dig om sidan http://www.shapeupclub.com/ (finns även en app till telefonen som synkas med sidan på nätet). Den kostar inget och har varit till en bra hjälp för mig (och är fortfarande). Visst att det krävs lite tid att fylla i det man ätit (eller planerar äta - men går bara samma dag med gratisversionen)...men är så värt det. Det är ju lite som aftonbladets viktklubb men bättre då den inte kostar ;-)

    SvaraRadera
  3. Tillägg;
    Glömde skriva att du anger hur mycket du vill gå ner och på vilken tid, så räknar den ut hur många kalorier du ska ha i dig på en dag samt hur det ska fördelas på protein, kolhydrat och fett. Den har verkligen varit till hjälp för mig då man får en överblick på vad man stoppar i sig samt vad allt i matväg "kostar" i just kalorier =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter intressant! Skall genast kolla upp den.
      Just nu så har jag min lilla svarta bok som jag fyller i för hand.

      Tack för tipset!

      Radera