fredag 16 mars 2012

Invägning - Boom Boom Pow

Fredag och det innebär invägning för mig och min fru. Ja jag vet att vågen bara är en skala med siffror, men just nu har skalan en betydelse och en funktion. Om jag dessutom adderar min psykiska hälsa så mår jag just nu kungligt bra!

Nåväl, nu till siffrorna.
Förra fredagen vägde jag in på 99.9 kilo.

Idag den 16 mars har jag lämnat fetman till förmån för att bara vara tjock. Vågen stannade på 97.5.

Ett underbart litet minus på 2.4 kilo.

Vet att det är galet minus.
Men låt mig njuta av det för min erfarenhet säger mig att efter stort minus finns risk för ett litet plus.

3 kommentarer:

  1. Ett tips som fungerar riktigt bra för mig är att väga sig varje dag och räkna ut medelvärdet per vecka eller per löpande sjudagarsperiod. Då får man en mer rättvis bild av vikten och minskar betydelsen av låga/höga vätskenivåer, glykogenlager o.s.v.
    Sen jag började med det så har nojjan över att ha gått ner för mycket eller för lite minskat och risken för felaktiga justeringar i kosten minskar eftersom beslutsunderlaget är bättre.

    Det finns förresten en formel för att räkna ut det teoretiska maximala kcalunderskottet för viktminskining med minimal risk för bränna muskler.
    Kroppsvikten*fettprocenten*69 kcal/dygn
    Exempelvis för en som väger 90 kilo med en kroppsfettprocent på 15%
    blir det
    90*0,15*69~=932 kcal/dygn
    Maximal säker viktnedgång i fett per vecka blir då (1 kg kroppsfett innehåller 7700 kcal):
    (932*7)/7700~=0,85 kg

    Detta är ju teoretiskt och kräver att man känner till sin kroppsfettprocent, men något att utgå från kanske och man ju höfta litegrann.

    Det är ju bra för att försöka hitta vilket kcalunderskott som är lämpligt per vecka.

    SvaraRadera
  2. Hmm, kan det stämma? Då skulle jag kunna dra ner drygt 2600kcal om dagen, det är ju för tusan mer än vad jag äter! Jag måste ha räknat fel på något vis :)

    SvaraRadera
  3. Då har du nog räknat fel :-)

    SvaraRadera